692 300 830Pn - Pt   9:00 - 20:00

Czym jest podjadanie? – jest to spożywanie różnego rodzaju żywności pomiędzy głównymi posiłkami. Spowodowane jest zazwyczaj zbyt długimi odstępami czasu pomiędzy poszczególnymi posiłkami lub zbyt małą ilością posiłków w ciągu dnia. Odbywa się przeważnie bez uczucia głodu fizjologicznego i polega na automatycznym sięganiu po różne produkty.

Podjadane produkty są najczęściej atrakcyjnie zapakowane, czym przyciągają wzrok, są też proste w przygotowaniu, przeważnie wystarczy tylko zdjąć opakowanie. Do najczęściej podjadanych produktów zaliczamy słone przekąski jak chipsy, popcorn, orzeszki w panierkach czy paluszki, a także te słodkie jak ciasta, batony, cukierki, lody.                      Podjadanie zazwyczaj odbywa się gdy się nudzimy, w trakcie oglądania filmów, spotkań ze znajomymi czy przez stres wtedy nasza uwaga skupiona jest na innych czynnościach i nie jesteśmy w stanie do końca skontrolować ile zostało przez nas zjedzone.

Dlaczego podjadanie może być niebezpieczne?

  • Podjadanie pomiędzy posiłkami może powodować dodatni bilans energetyczny co doprowadza do zwiększenia masy ciała
  • Zjadanie dużych ilości pożywienia sprawia, że ściany żołądka rozciągają się co z czasem doprowadza do tego, że potrzebujemy większej ilości jedzenia aby zaspokoić głód
  • Przekąski zjada się szybko, nie wymagają dużej ilości gryzienia i żucia dlatego zjadamy ich dużo, a nasz organizm potrzebuje około 20 minut aby przekazać uczucie sytości
  • Po zjedzeniu takich przekąsek jesteśmy ospali, mamy problemy z koncentracją, jesteśmy sfrustrowani słabą jakością produktów

Podjadanie może doprowadzić do wielu groźnych chorób jak:

  • Otyłość – poprzez zwiększony bilans energetyczny
  • Miażdżycę – duża ilość słonych przekąsek, zawierających sól i nasycone kwasy tłuszczowe
  • Cukrzyca typu 2 – spowodowana przez otyłość
  • Choroby układu sercowo-naczyniowego
  • Depresja

Podjadanie może mieć też pozytywny wpływ na nasze zdrowie, jeżeli przekąski będą zdrowe i będą mieściły się w naszym zapotrzebowaniu energetycznym. Wystarczy, że główne posiłki będą w mniejszych porcjach, a przekąski będą uzupełniały zapotrzebowanie energetyczne w ciągu dnia. Do takich przekąsek możemy zaliczyć warzywa i owoce – głownie te o niskiej kaloryczności (na uwadze należy mieć np. orzechy i winogrona, które są bardzo kaloryczne). Podczas oglądania filmów sięgajmy po różne kompozycje warzyw, które będziemy chrupać zamiast słonych przekąsek tak samo przy spotkaniach ze znajomymi dużo bardziej sprawdzą się równe pasty warzywne z warzywami niż nachosy z sosem serowym. 

Close Menu
×
×

Koszyk

%d bloggers like this: