jajko skład

Jedz jajka aby uniknąć depresji, czyli wielkanocne rozmyślania o jajkach

Podczas świąt Wielkanocnych na stołach królują jaja – symbol nowego życia. Istnieje wiele opinii na ich temat, czy są zdrowe? Czy można je jeść bezkarnie? Jaka ilość jest odpowiednia?

Jaja to źródło wielu odżywczych substancji.

jajko skład

Najpopularniejszym składnikiem jaj jest cholesterol. Jest go około 210mg w sztuce. Cholesterol miał jakiś czas temu bardzo zły PR. Wiadomo, że związek ten jest potrzebny dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Potrzebujemy go między innymi do syntezy hormonów płciowych, witaminy D3, kwasów żółciowych czy substancji niezbędnych do pobudzania pracy serca.

Cholesterol ten jest syntetyzowany w organizmie z aktywnego kwasu octowego oraz przyjmowany jest wraz z pożywieniem. 2/3 cholesterolu wytwarzane jest w wątrobie i w jelicie, oprócz tego znajduje się w mózgu, nadnerczach, osłonkach włókien nerwowych, skórze, w błonach komórkowych. Nasz organizm syntetyzuje codziennie około 1-5g cholesterolu, z pożywienia pobiera 0,3-0,6g i wydala z żółcią około 1,3g. [1]

Według autorów kontrowersyjnej książki „SMACZNEGO. Chorzy z powodu zdrowego jedzenia” nasz organizm ma właściwości samoregulujące, które sprawiają, że gdy dostarczamy duże ilości cholesterolu z pożywieniem, organizm produkuje go o wiele mniej. Wszystko po to aby zachować właściwy i indywidualny poziom cholesterolu we krwi. Także jakbyśmy jedli codziennie nawet 12 jaj, to nasz poziom cholesterolu we krwi nie powinien się zwiększać. Znaczy to że nie ma żadnej zależności pomiędzy ilością dostarczanego cholesterolu z pożywieniem a jego poziomem we krwi.

Autorzy zwracają uwagę, że o wiele bardziej interesujące powinno być to, jakie konsekwencje dla organizmu wynikają ze zbyt niskiego poziomu cholesterolu. Z badań wynika, że pozornie korzystny niski poziom tej substancji może podwyższać ryzyko zachorowania na nowotwór. Zbyt niski poziom cholesterolu może się również wiązać z częstszym występowaniem chorób psychicznych, dolegliwości wątroby oraz anemii. [2]

W naszym kraju najpopularniejsze są jaja kurze, następnie przepiórcze, kacze, gęsie a ostatnio nawet strusie.

100 gramów jajek –czyli średnio 2 sztuki- mają około 147 kcal.

Jaja to wysoko odżywczy pokarm, o stosunkowo małej zawartości kalorii. Zawierają one przede wszystkim wzorcowe białko – zawierające komplet aminokwasów egzogennych (czyli takich których organizm nie jest w stanie sam wytwarzać, musimy je dostarczać z pożywieniem). Ponadto w ich skład wchodzą witaminy A i D i niektóre z grupy B i minerały, a także antyoksydanty.

Jajka są dobre na śniadanie, nie tylko wielkanocne, ponieważ stabilizują poziom cukru we krwi i są w stanie nasycić nas na dłużej. Rodzice szkolnych dzieci powinni zwrócić na to uwagę,  ponieważ ważne jest utrzymanie stałego poziomu cukru we krwi, wspomaga uczenie się podczas porannych godzin lekcyjnych.

Kupując je, zwracajmy uwagę na ich pochodzenie i sposób hodowli kur niosek:

0-produkcja ekologiczna  – NAJLEPSZA JAKOŚĆ

1-chów wolnowybiegowy 

2-chów sciólkowy 

3-chów klatkowy 

Kolor nie ma znaczenia. Jaja białe czy brązowe – kolor skorupki jaj zależy od rasy kury, która je zniosła. Pod względem wartości odżywczych barwa jaja nie ma znaczenia ani wpływu na jakość.

 

[1] Dietetyka H. Ciborowska A. Rudnicka

[2] Smacznego! Chorzy z powodu zdrowego jedzenia. U. Pollmer A. Fock U. Gonder K. Haug