Po co nam woda? Nawadnianie i nie tylko!

Pij wodę!

Wiemy o tym doskonale, że woda jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jesteśmy w stanie przeżyć nawet kilka tygodni bez jedzenia, natomiast bez wody zaledwie kilka dni.

Woda pełni ważne funkcje w naszym organizmie: jako rozpuszczalnik wielu substancji, środek transportu składników odżywczych, stanowi bazę soków trawiennych, reguluje ciśnienie tętnicze, temperaturę naszego ciała, dba o stan skóry, pomaga usuwać z organizmu produkty przemiany materii oraz toksyny.

Ile powinniśmy pić? To zależy od rodzaju aktywności, klimatu, płci, wagi, spożywanych posiłków, stanu zdrowia. Najczęściej pojawia się informacja że 1,5-2 litry, ale najlepiej dobrać jej ilość indywidualnie.

Często zapominamy o tym, że woda dostarcza nam też cennych składników mineralnych i to bez dodatkowych kalorii!

Magnez – pierwiastek który ma znaczenie w profilaktyce miażdżycy naczyń krwionośnych, zawału serca, kamicy nerkowej oraz chorób nowotworowych. Osoby które na co dzień mają napięcia nerwowe, stres, piją alkohol powinny o tym pamiętać i uzupełniać.


Wapń – jest głównym budulcem kości i zębów, gwarantuje właściwą krzepliwość krwi. Uszczelnia naczynia krwionośne, działa odczulająco, zapobiega osteoporozie a razem z magnezem zapobiega przenikaniu jonów metali ciężkich z jelit do naczyń.

Sód – jako regulator ciśnienia osmotycznego, zarządza także gospodarką wodną organizmu.

Potas – bierze udział w procesie skurczu mięśni szkieletowych i mięśnia sercowego – czyli prawidłowej pracy serca, ma istotne znaczenie w produkcji białek i tłuszczów stanowiąc podstawowy składnik komórki.

Selen – chroni wątrobę, wyłapuje wolne rodniki, które sprzyjają rozwojowi nowotworów.

Fluor – wchodzi w skład szkliwa oraz tkanki kostnej, chroni zęby przed próchnicą.

Nie zapominaj o piciu wody! Pomyśl o swoim organizmie! Miej zawsze ze sobą małą butelkę wody! Pij nawet wtedy gdy nie czujesz pragnienia! Pragnienie to pierwszy objaw odwodnienia!